Onderbroeken-project krijgt bakken kritiek.

Volgende jaar krijgt het personeel van Albert Heijn nieuwe bedrijfskleding. Om de maat van iedere werknemer te kennen, kwam de supermarkt met het geniale plan om foto’s in ondergoed van iedereen op te vragen. “Draag ondergoed of nauwsluitende sportkleding om zo goed mogelijk de contouren van je lichaam te kunnen meten. En vraag iemand om je te helpen bij het maken van de foto’s”, liet Albert Heijn weten aan haar werknemers.

Aanvankelijk werd het afgedaan als ‘onderbroekenhumor’, maar dat bleek niet het geval. Het was wel degelijk een ernstige oproep van de directie.

Zoals te verwachten, kwam er meteen reactie. Op de vraag of er wat gedaan zou worden met werknemers die, bijvoorbeeld, op basis van religieuze redenen dit niet zouden willen, liet Heijn weten dat ze hun maat dan maar moesten doorgeven aan de supermarktmanager. Maar er werd wel bij vermeld dat het gebruik van de app om de foto’s door te sturen “essentieel en verplicht” was. De opnames zouden volgens het bedrijf namelijk niet door mensenogen worden bekeken maar via een algoritme zou een computer de ideale kledingmaten bepalen.

Na vele kritieken, onder meer op sociale media, besloot Albert Heijn uiteindelijk om het proefproject af te blazen.

Bestaat er niet zoiets als een label met je kledingmaten? Dat ding dat wel eens uit je broek steekt. Of moeten we in de toekomst met een foto van onze pure naar- zeg maar – een lingeriewinkel?