Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Het Sea View Resort in Koh Chang heeft klacht ingediend tegen de Amerikaan Wesley Barnes omdat die slechte recensies over het hotel online plaatst. Zij spreken van een lastercampagne. Barnes, die in Thailand werkt, schreef verschillende slechte kritieken op verschillende online platforms, waaronder TripAdvisor. Daarom werd hij deze maand gearresteerd en moest hij twee nachten in de cel doorbrengen voor hij op borgtocht vrijkwam. De immigratiepolitie heeft zijn paspoort ingenomen. Op 6 oktober moet hij voor de rechter verschijnen. De kans dat hij twee jaar achter de tralies moet, is reëel.

In juni verbleef de Amerikaan in het resort en kreeg er ruzie met het personeel omdat ze kurkengeld vroegen voor de eigen drank die hij en een vriend wilden consumeren in het hotel. Barnes was zo in zijn gat gebeten dat hij zijn pen dopte in vitriool en het hotel met de grond gelijk maakte: “De hotelmanager is agressief en runt een hotel op basis van ‘moderne slavernij’. Die ‘slaven’ (het personeel) gedragen zich ‘alsof ze niemand in het hotel willen hebben.’”

Volgens het resort is de Amerikaan eerst persoonlijk benaderd om het probleem op te lossen, maar bleef de man week na week zijn gal spuiten. “We hebben een klacht ingediend als afschrikmiddel,” klinkt het in een statement van het hotel.

Thailand is een land met een harde wet en harde straffen. Ze lachen ze niet met laster. De Thaise wet voorziet immers de mogelijkheid om mensen het zwijgen op te leggen als ze de ‘foute’ dingen zeggen. Een uitstekend middel om journalisten braaf te houden. En dus ook om stoute kritieken te voorkomen.