“This is a man’s world, this is a man’s world. But it wouldn’t be nothing, nothing without a woman or a girl.”

James Brown wist het ons 54 jaar geleden al te zeggen. En beweren dat de dag van vandaag dat iets uitsluitend toebehoort tot aan mannen is sociale zelfmoord. Tenzij het op biologische kenmerken van Moedertje Natuur aankomt, ook al willen sommige nieuwszenders je iets anders wijsmaken.

Het drinken van sterke en verfijnde drank is allang geen mannenzaak meer. Zo heeft het grootste cognacmerk ter wereld – Hennessy – haar Hennessy Very Special Limited Edition het uiterlijk van haar fles laten ontwerpen door de Zuid-Afrikaanse kunstenares Faith XLVII.

Een primeur zo blijkt, want hiermee is ze de allereerste vrouwelijke designer die een Limited Edition voor de Franse distilleerderij ontwierp. En het resultaat mag er zijn, een waar plaatje dat in de smaak zal vallen bij verzamelaars.

Over smaken gesproken, de Very Special is een blend met een volle aroma van eikenhout en met een hint van geroosterde amandelen en de frisse, levendige tonen van druiven. Het cognachuis staat dan ook bekend vanwege hun rijpingsproces op Frans eikenhouten vaten.

Terug naar het design: het ontwerp weerspiegelt de processen die betrokken zijn bij het maken van Hennessy cognac, zoals het één zijn met de natuur en de seizoenen. Ze gebruikte de zon en de tijd als centrale elementen, naast de maan, regen en wolken. Het kleurenpalet is een combinatie van natuurtinten en perzikkleur, dat een zonsondergang visualiseert.

De wijnstokken, geaccentueerd in kostbaar bladgoud, en opvallende grafische letters verwijzen naar de krijt-inscripties op eeuwenoude vatenwinkels in de Founder’s Cellar in Cognac, de geboorteplaats van Hennessy.

De fles verschijnt in zeer gelimiteerde oplage en dat aan 40 euro per fles.

Mannen, jullie weten wat de dames aan te bieden in de toekomst.

 
 

Gepubliceerd door Gert Bleus

"Some men see things as they are, and ask why. I dream of things that never were, and ask why not."