“Promoties afgeremd en aanbod wordt uitgezet.”

Bol.com is – naar eigen zeggen – de winkel van ons allemaal, maar niet van de lezers. Ten minste, niet voor de feestdagen. Bol.com heeft een brief naar de uitgevers gestuurd waarin staat dat tijdens de piek bij de feestdagen in online-aankoop ‘promoties geremd worden of een gedeelte van jullie aanbod tijdelijk uit wordt gezet’.

Bol.com boert meer dan goed en groeit als Hollandse kool. De capaciteit van de distributiecentra en het aantal bezorgers is sterk uitgebreid, maar dat zal in de cadeaumaand december toch onvoldoende zijn. Het online bedrijf maakt maar liefst 40 procent winst op boeken, toch zijn er blijkbaar spullen waarop ze nog meer verdienen. En dus schreven ze een brief naar de uitgevers om ze in te lichten dat boeken niet hun voorkeur genieten om centjes te verdienen.

Misschien moeten we dan toch maar luisteren naar onze minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) die onlangs nog een bocht nam voor Black Friday en iedereen aanraadde om Belgisch te kopen. De gesloten boekhandel van om de hoek zit namelijk ook online.

De volledige brief van Bol.com :

“De feestdagen staan voor de deur en we zien dat de behoefte om online te winkelen, o.a. door de Coronamaatregelen, groot is. Veel consumenten kiezen voor de betrouwbaarheid en het gemak van bol.com. Samen met jullie willen we er alles aan doen om zo goed mogelijk in te spelen op de behoefte van onze Belgische en Nederlandse klanten om mooie en interessante boeken te kopen. Door deze groeiende vraag in de markt moeten we keuzes maken. Keuzes die impact kunnen hebben op jullie titels, bijvoorbeeld omdat promoties geremd worden of een gedeelte van jullie aanbod tijdelijk uit wordt gezet op bol.com. Gelukkig hebben we veel geleerd van de eerste Coronagolf en weten we hoe we gecontroleerd kunnen bijsturen.
We hebben het afgelopen half jaar samen met onze distributiepartners hoge prioriteit gegeven aan het opschalen van logistieke capaciteit en dit is op veel plekken gelukt. Echter, ondanks alle inspanningen moeten we ook de komende periode moeilijke keuzes maken om onze klantbelofte te blijven nakomen, met als gevolg dat er op sommige momenten het aantal orders afgeremd moet worden. Onze algoritmes kunnen op geavanceerde wijze prioriteren. Boeken heeft een hoge prioritering, maar het is mogelijk dat bepaalde titels tijdelijk niet via bol.com verkrijgbaar zijn. Indien een partner via het bol.com platform boeken aanbiedt zullen deze boeken nog steeds zichtbaar zijn via bol.com en via de partner aan de klant uitgeleverd worden.
We bekijken ook onze campagnes en campagnecommunicatie, en passen deze indien nodig aan. Daarom voeren we tot 6 december geen promotionele communicatie in België. Mogelijk herzien we dit besluit begin december.
We willen jullie bij voorbaat bedanken voor jullie begrip, flexibiliteit en de fijne samenwerking gedurende dit uitdagende jaar. We gaan gezamenlijk een spannende feestdagenpiek tegemoet. Uiteraard gaan we ervoor om samen hele mooie resultaten neer te zetten en om het maximale te kunnen doen voor onze klanten. We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.”