Dat is namelijk wat de jongens van FabFitters in Texas deden.

De Volkswagen T1 moet zowat de meest iconische bestelwagen ter wereld zijn. Hij was ontzettend populair en er werden tussen 1950 en 1967 – toen er een nieuwe generatie kwam – ontzettend veel exemplaren verkocht. Helaas waren auto’s uit die tijd heel roestgevoelig, waardoor er nu relatief weinig exemplaren overblijven, en die tegenwoordig voor astronomische bedragen verhandeld worden.

Een dragrace zal je nooit winnen met een VW T1: aanvankelijk lag er een 25pk ‘sterke’ boxermotor achterin, de laatste exemplaren werden aangedreven door 53 makke paarden.

Bijlange niet genoeg, zo dachten ze bij FabFitters. Maar om het ding toch een heel klein beetje bij de roots te houden, werd er opnieuw geopteerd voor een boxermotor. Die komt niet uit een Porsche zoals je misschien zou verwachten, maar uit een Subaru SVX.

Standaard levert die 3,3-liter grote krachtbron 228pk, maar dankzij handigheidjes als turbo’s komt het vermogen nu op een deftige 450pk.

Ook uiterlijk werd er één en ander veranderd aan deze T1 pick-up. De kleur is niet meer origineel, de chroom onderdelen kregen een laag mat zwart en er werd voor modernere verlichting gekozen.

1

Image 1 of 9

Gepubliceerd door Stefan Lambrechts

Optimist en liefhebber van mooie natuur, door wiens aderen ook een beetje benzine stroomt.