Automatische deurgrepen weigeren dienst.

In het Amerikaanse Florida is een man om het leven gekomen omdat hij niet kon bevrijd worden uit een brandende Tesla Model S. De automatische deurgrepen die zich stijlvol verbergen in de deur, kwamen niet te voorschijn, waardoor een agent ter plaatse de bestuurder niet kon bevrijden.

Uit de autopsie bleek dat de chauffeur overleed aan het inademen van giftige rook en door zijn brandwonden. Dat autopsieverslag was nodig om aan te tonen dat de man niet was overleden door de impact van zijn smak tegen een palmboom.

De ironie wil dat de 48-jarige Omar Awan, die anesthesist is, de wagen had gekocht omdat die volgens de fabrikant de veiligste op de weg zou zijn. De familie van Awan, vader van vijf kinderen, wil de fabrikant nu verantwoordelijk stellen voor zijn dood.

Tesla reageert nog niet concreet op het incident, maar laat wel weten dat ook auto’s die op brandstof rijden in brand vliegen. Ze vergeten er wel bij te vermelden dat de brand met een elektrische wagen bijzonder heftig en bijna niet te blussen is, tenzij met speciale apparatuur.

Men heeft wel 10.000 liter water nodig om een elektrische wagen volledig te blussen en dan nog kan die vier dagen later spontaan weer beginnen branden. Tenzij men hem 48 uur onderdompelt in een speciale container. Die containers zijn in ons land nog lang niet voldoende beschikbaar. Wanneer het wagenpark van elektrische auto’s zich uitbreidt, zou dat in de toekomst wel eens voor ernstige problemen kunnen zorgen. We hebben voorlopig nog maar enkel af te rekenen met de brand van één auto, je moet er niet aan denken wat kettingbotsing met elektrische wagens zou geven.