117.544.730,32 euro zonder BTW voor callcenters.

Helden kan je ze bewaarlijk noemen, noch bevoegd minister Wouter Beke (CD&V), noch het consortium van callcenters, de vijf nationale mutualiteiten, KPMG en Mutas die een land in nood beroven. Maar, we mogen blij zijn, want ze hebben er 16 miljoen euro afgedaan.

‘Het moest snel gaan en contactonderzoek is een delicate opdracht’, klinkt het. Hoe lang weten we het ondertussen al dat contact tracing voorlopig ons enige en essentiële wapen is tegen het coronavirus? Een student die de avond voor het grote examen in gang schiet om zijn boeken vast te nemen, haalt het niet. Dit dossier is het zoveelste voorbeeld van slecht inzicht, slechte onderhandelingen en een slecht beleid. Het uurtarief voor opdrachten als deze komen normaal rond de 30 euro, terwijl de reële kost op 27 euro bruto gerekend wordt. “Alles boven de 27 euro is dus winst”, lezen we in Het Nieuwsblad. Voor deze opdracht bedraagt het uurtarief net iets meer dan 40 euro.

Maar het kan nog erger. Naar verluidt zou er 1000 euro per dag worden begroot voor 43 callcentermedewerkers met een medisch profiel (die vooral bij de mutualiteiten werken).

En het kan nog erger. Voor toponderhandelaar Beke mag KPMG – die de drijvende kracht is – zelf bepalen wat hun rol in het verhaal exact is. Celia Groothedde (Groen) stelt zich daar vragen bij. “Voor zo’n bedrag mag het parlement toch weten wat daar nu speelt”, aldus Groothedde.

We kunnen niet wachten op de parlementaire commissie die na de crisis het gevoerde beleid gaat doorlichten.