Nog twee weken en dan worden de Nederlandse snelwegen ‘traagwegen’.

Vanaf 16 maart mag men op alle Nederlandse snelwegen overdag, tussen 6:00 en 19:00 uur, maximaal 100 kilometer per uur rijden. De fel bekritiseerde maatregel is genomen om de stikstofuitstoot te verlagen.

Men is nu volop bezig met het plaatsen van de nieuwe borden. De hele operatie kost Nederland 19 miljoen euro. In totaal moeten er ruim vierduizend nieuwe borden worden geplaatst.

Wie binnenkort naar Nederland moet, is gewaarschuwd. Zware voet thuislaten en iets vroeger vertrekken. Al valt dat in de praktijk eigenlijk nog wel mee. Over een afstand van 200 kilometer verlies je ongeveer 13 minuten.

En de impact voor het milieu?

Het terugbrengen van de stikstof zou maar 0,13 procent opbrengen en is dus eigenlijk te verwaarlozen. Dat komt omdat alleen personenauto’s minder snel gaan rijden. Vrachtwagens rijden nu al minder dan 100 kilometer per uur.

Over een afstand van 200 kilometer wees een testrit uit dat een auto die 100 kilometer per uur rijdt, gemiddeld 1 liter op 21,7 kilometer verbruikt en een auto die 130 kilometer per uur rijdt, gemiddeld 1 liter op 17,2 kilometer. Voor een winst van 13 minuten betaal je dus 1,5 euro meer.

Wat de stikstof betreft, komt de eerste auto voor een afstand van 200 kilometer aan ongeveer 23 kilogram CO-2-uitstoot en die van 130 kilometer per uur aan 25 kilogram CO-2 uitstoot.

Er is een verschil, maar gaat het wereld redden of alleen de ergernis vergroten?