Maar het is dan ook wel iets heel speciaals geworden.

De Chevrolet Nova was een auto uit de compacte middenklasse. Met een lengte van 4,80 meter wàs-ie naar Amerikaanse begrippen ook compact. Hij was er in allerlei smaakjes, maar de leukste was natuurlijk de coupé.

Wat als u een Chevrolet Nova coupé uit 1968 heeft staan waar redelijk wat werk aan is? Wel, dan kunt u opnieuw voor de originele looks gaan, maar u kunt er ook iets helemaal anders van maken.

Dat laatste is wat de eigenaar van dit exemplaar deed. De vijf liter grote, nauwelijks tweehonderd pony’s producerende V8 werd eruit gehaald en vervangen door een gloednieuwe 7,4-liter, die na hier en daar nog wat aanpassingen zo’n 710pk produceert.

De originele drietrapsautomaat werd vervangen – u zou de tandwielen waarschijnlijk anders nogal zien vliegen – door een gloednieuwe zesbak.

Om niet onmiddellijk in de dichtstbijzijnde gracht te sukkelen, werd ook de ophanging grondig aangepakt zodat die al dat geweld aankan. Michelin-rubbers, 18 inch vooraan en 20 inch achteraan, moeten voor de perfecte grip zorgen.

Maar dat is nog niet alles. Ook de carrosserie werd grondig aangepakt. Achteraan hebben we foto’s gestoken van ‘gewone’ Nova’s en zoals u ziet, is er uiterlijk eigenlijk zo goed als niks meer origineel.

Eigenlijk is de auto helemaal opnieuw heruitgevonden. Het project kostte in totaal maar liefst 800.000 dollar, wat overeenkomt met bijna 700.000 euro. De verbouwer van dienst gaf hem dan ook een toepasselijke naam: The inNOVAtor. Wij vinden het wel een leuk eindresultaat, wat denkt u?

1

Image 1 of 9

 

Gepubliceerd door Stefan Lambrechts

Optimist en liefhebber van mooie natuur, door wiens aderen ook een beetje benzine stroomt.