Dit keer geen Pontiac Fiero die als basis moest dienen.

In de jaren tachtig wilde Ferrari een auto om mee te doen in de Group B. Ze ontwikkelden een racewagen op basis van hun 308 GTB. Toen Ferrari eindelijk aan de productie van die racewagen, de 288 GTO, begonnen was, besloot men dat hele Group B-gedoe echter op te doeken.

Ferrari kon niks anders doen dan hun 272 geproduceerde exemplaren verkopen als straatlegale auto’s. Die bijzondere geschiedenis en het feit dat er slechts weinig exemplaren van zijn gefabriceerd, maken van de 288 GTO een erg gewilde – en dus ook dure – klassieker.

Jim Carpenter is een Amerikaanse Ferrari-specialist. Hij had nog een 308 GTB staan die niet zo fris meer was, en besloot die om te bouwen naar een 288 GTO.

En dat hebben ze eigenlijk bijzonder goed gedaan. Enkel wanneer je de motorkap opentrekt, zie je dat je niet te maken hebt met een échte GTO. Daar woont namelijk nog het blok van de 308, wat wel werd opgekieteld tot zo’n 550 pk.

De auto staat te koop in Nederland voor een schappelijke 225.000 euro. Ter vergelijking: een echte 288 GTO heb je niet voor minder dan een miljoen of drie.

1

Image 1 of 8

Gepubliceerd door Stefan Lambrechts

Optimist en liefhebber van mooie natuur, door wiens aderen ook een beetje benzine stroomt.