Dat is zo’n miljoen meer dan er aanvankelijk verwacht werd. Maar het is dan ook de enige Shelby GT500 Super Snake.

We gaan even terug naar de jaren zestig. Ferrari won iedere race die er maar te winnen viel. Het merk stond te koop en werd aangeboden aan Ford. Dat Amerikaanse merk deed een leuk bod, maar uiteindelijk kwam Ferrari in handen van Fiat. Wat bleek? Ferrari had Ford enkel gebruikt om de prijs op te drijven, maar wilde dat het merk in Italiaanse handen bleef. Ford was woest. Het moest en zou Ferrari op het circuit verslaan. Met de GT40 slaagden ze daar nog in ook.

1967. Caroll Shelby was de bezieler van de Mustang Shelby GT500. Een Mustang met een 7-liter in het vooronder, met 355pk. Caroll Shelby was in die tijd ook verdeler van Goodyear. De bandenfabrikant vroeg aan Caroll Shelby, of die geen demonstratie kon geven, over wat voor snelheden de Goodyear-banden konden doorstaan.

Caroll Shelby had daar wel zin in. Alleen: hij vond de Shelby GT500 nog niet snel genoeg. Hij kreeg het voor elkaar het 520pk sterke blok van een Ford GT40 in een Mustang te lepelen en voilà: de Shelby GT500 Super Snake was geboren. De ponycar kreeg hier en daar nog wat verstevigingen om al die brute kracht aan te kunnen.

Het was Caroll Shelby’s droom om de Super Snake in productie te nemen, maar dat zou uiteindelijk veel te duur uitkomen en dus bleef het bij dit ene exemplaar.

Deze enige GT500 Super Snake werd nu geveild. De verkoper verwachtte er maximaal een miljoen dollar voor te vangen, maar de verkoop werd uiteindelijk afgetikt op 2,2 miljoen dollar, wat omgerekend ongeveer 1,9 miljoen euro is.

1

Image 1 of 12

Gepubliceerd door Stefan Lambrechts

Optimist en liefhebber van mooie natuur, door wiens aderen ook een beetje benzine stroomt.