Vraag aan de gemiddelde liefhebber wat de meest winstgevende film aller tijden is en hij zal prompt Avatar antwoorden.

Als we naar de wereldwijde box office-resultaten gaan kijken online heeft hij in principe gelijk, want daar staat Avatar eenzaam bovenaan de lijst te pronken met maar liefst 2.476.397.176 euro. Rekeninghoudend met de inflatie zou de film van James Cameron pas op de 26ste plaats staan en Gone with the Wind uit 1939 stevig op de eerste plek. Gevolgd door Star Wars, Sound of Music, E.T. the Extra-Terrestrial en The Ten Commandments.

Hetzelfde geldt voor onderstaande filmscènes. Het is niet omdat sommige dateren uit de jaren stilletjes dat ze minder duur zouden geweest zijn. Maar of deze scènes het waard waren om zoveel geld aan te besteden, is weer aan de kijker om te beslissen.

Vanilla Sky – Times Square scène

In een droomscène rijdt rijkeluiszoontje David Aames – gespeeld door Tom Cruise – doorheen New York met zijn Ferrari wanneer hij opeens abrupt halt houdt aan een compleet verlaten Times Square. Op het bekende kruispunt in New York passeren dagelijks 330.000 voorbijgangers, dus om er voor te zorgen niemand de scène zou verstoren, schakelde reigsseur Cameron Crow de hulp in van de NYPD om alle straten rondom af te sluiten op een zondag in november in het jaar 2000. Er kwam geen enkel gebruik van CGI te pas.

Dit moment duurde in de film amper 30 seconden maar kostte de filmmaatschappij wel 900.000 euro. Volgens Crowe was het elke cent waard, want het surrealistisch beeld van een lege Times Square is iets wat je niet elke dag ziet.

I Am Legend – Evacuatiescène

Welkom in de wereld van Richard Neville, enige overlevende van een virus dat in 2009 bijna de gehele mensheid uitroeide. Neville (Will Smith), een wetenschapper in dienst van het leger, bleek als enige immuun en overleefde de pandemie. Een 133 miljoen euro kostende  SF-blockbuster waarvan een groot deel ging naar het filmen van een flashback.

Hierin neemt Neville afscheid van zijn vrouw en kind tijdens de chaotische evacuatie van Manhattan. Zijn laatste woorden — het komt goed! — verdrinken in het lawaai van helikopters en tienduizenden schreeuwende achterblijvers. Dan komen de straaljagers die de bruggen tussen het eiland en het vaste landstuk schieten. De impact van de raketten is gecreëerd door wat digitale magie, maar voor de rest was alles op locatie gefilmd. Hiervoor waren zes nachten nodig, 1.000 figuranten, 14 verschillende overheidsinstellingen die allemaal akkoord moesten gaan en 250 technici om alles in goede banen te leiden. Prijskaartje: 4.500.000 euro.

Spectre – Achtervolging in Rome

James Bond staat niet alleen voor cliché slechteriken, coole gadgets en sexy Bond-vrouwen, maar ook voor snelle bolides. Tijdens het filmen van Spectre werd maar liefst voor 32,4 miljoen euro aan auto’s gesloopt. Een groot deel van de gesloopte auto’s gingen eraan bij een achtervolging door onder meer het Vaticaan en Rome . Bond rijdt in die scène in een Aston Martin DB10, en superschurk Mr. Hinx in een Jaguar C-X75.

In sommige fragmenten reed men met 180 kilometer per uur het Vaticaan in. Zo leverde ook een nacht lang filmen amper vier seconden voor de film op. Er werden overigens alleen al tien Aston Martin DB10’s uitgerust met een schietstoel voor de bewuste scène. 

Superman Returns – Terugkeer naar Kryptonite

Het heeft even geduurd maar na een afwezigheid van 19 jaar keerde Superman in 2006 eindelijk terug op het witte doek. Het lange wachten werd echter niet beloond, want Superman Returns is een teleurstellende film geworden die alleen uitblinkt in overweldigende trucages. 

Ook werd tijdens de productie zomaar eventjes 8.800.000 euro door de wc-pot gespoeld, want onderstaand fragment kan wel eens de duurste verwijderde scène ooit zijn. Het namaken van de thuiswereld van Superman was dus een dure grap, want Warner Bros was van mening dat deze scène te traag was en niet interessant genoeg. Dus beslisten ze maar om het te schrappen uit het eindresultaat.

Tegenwoordig wordt de scène door fans online opgehemeld als het hoogtepunt van de film.

The Matrix Reloaded – Snelwegachtervolging

Bij het origineel lag de kracht van The Matrix in de beperking. Het budget van de regisserende Wachowski’s was niet heel hoog, maar door er creatief mee om te springen, plus een ijzersterk script, werd de film een hit. Voor het vervolg hadden ze een bijna ongelimiteerd budget en dat was duidelijk merkbaar. Het absolute hoogtepunt is een achtervolging op de snelweg, met spectaculair botsende vrachtwagens en auto’s.

Speciaal voor deze scène werd vanuit niets een snelweg gebouwd, inclusief een geluidsmuur die ook de achterliggende stad San Francisco moest camoufleren. De weg werd aangelegd op een militaire basis en was 2,4 km lang. De bouw ervan alleen al kostte een 2,2 miljoen euro.

General Motors schonk trouwens meer dan 100 auto’s voor de achtervolging, die er allemaal aan moesten geloven.  Dit gecombineerd met feilloze computereffecten geeft één van de spannendste achtervolgingen ooit op het witte scherm.

Saving Private Ryan – D-Day

Dit meesterwerk van regisseur Steven Spielberg wordt door velen als de beste oorlogsfilm aller tijden beschouwd. En dat is vooral te danken aan de legendarische strandscène tijdens geallieerde inval op Omaha Beach, waarbij het 23 minuten lang aanvoelt alsof je er die dag ook bij was. Twintig procent van het totale budget – 10.600.000 euro – werd besteed om alles zo realistisch mogelijk uit te beelden.

“We moesten alles zelf maken. Van de wegen voor de vrachtwagens met alle spullen voor op de set, tot het bouwen van het lucht- en tankafweergeschut, de kustbatterijen en de bunkers. Het was de grootste logistieke uitdaging van de hele film”, aldus de toenmalige associate producer Mark Huffam.

400 crewleden, 1.000 reservisten en  hetzelfde aantal ongelofelijk realistische poppen werden tijdens de scène gebruikt op het Ierse strand Curracloe Strand. Maar regisseur Steven Spielberg besliste ook figuranten te gebruiken die in het echte leven kampten met amputaties en dwarslaesies, want hij wou niets weten van computereffecten. Niet voor niets dat de film aan de haal ging met vijf Oscars.

Transformers: The Last Knight’s – Schroothoopscène

Een lijst met duurste scènes ooit zonder Michael Bay is als Brussel zonder betoging. Michael Bay regisseerde tussen 2007 en 2017 vijf films uit de reeks. Het succes van de franchise piekte bij de derde film, Dark Of The Moon, die wereldwijd meer dan een miljard euro opleverde. Ook opvolger Age of Extinction deed het goed aan de box office, maar The Last Knight uit 2017 wist maar net meer dan de helft van de opbrengst van zijn voorgangers binnen te harken. Aan de explosies zal het niet gelegen hebben, want dit deel was het duurste uit de reeks.

Onderstaande scène duurde maar liefst twee maanden om te filmen. 

https://www.youtube.com/watch?v=_PXZKWuXeFw

Speed 2: Cruise Control – Cruiseschip crash

Dat het er niet altijd even leuk aan toegaat op een cruiseschip, bewees regisseur Jan De Bondt in 1997 met het vervolg op Speed. Het was een behoorlijke stap terug in vergelijking met het eerste deel. De bus werd vervangen door een boot, het verhaal is totaal afwezig en het is gewoon een reeks van gebeurtenissen zonder enige binding tussen de scènes. 

De spectaculaire eindscène maakt dan weer een beetje goed. Deze werd opgenomen in Marigot, hoofdstad van het Franse deel van Sint Maarten. Voor deze eindscène had  production designer Joseph Nemec III een set gebouwd, bestaande uit 35 gebouwen, die aansloot op de bestaande architectuur van de stad. Ook had hij een 300 ton wegende replica gebouwd van het schip. 2/3 van het schip is echt, terwijl 1/3 digitaal werd aangevuld.

De vijf minuten durende ramkoers kostte maar liefst 73.000 euro per seconde om te filmen. Jammer genoeg flopte de film grandioos.

Ben-Hur – Wagenrace

De Amerikaanse spektakelfilm Ben-Hur ging op 18 november 1959 in première. De verfilming van de gelijknamige roman werd geregisseerd door William Wyler en werd een enorm succes. De film won maar liefst elf Oscars. Hoogtepunt van de film is voor velen een twintig minuten durende wagenrace in het Romeinse Colosseum. 

Het is bijna onmogelijk om in te beelden hoe grootschalig destijds de productie geweest moet zijn om deze magnifieke scène tot stand te brengen. Er ging maar liefst vijf jaar aan voorbereiding vooraf. 

Gefilmd over een periode van tien weken en met 1.000 figuranten kostte de race een 3.500.000 euro. Omgerekend naar vandaag zou dat een 30.000.000 euro zijn. Maar aangezien Ben-Hur nog steeds één van de succesvolste films aller tijden is, was het deze investering meer dan waard.

War and Peace – Gevecht om Borodino

Een epische verfilming van Tolstoj’s Oorlog en Vrede van maar liefst zeven uur en de duurste film van Russische makelij ooit. Het verhaal speelt zich af tijdens Napoleons invasie in Rusland in de jaren 1805-1820. Net als het boek bestaat de totale film uit vier delen, die gedurende enkele jaren zijn opgenomen. Het Russische leger figureerde in de veldslagen, waarbij degenen die de Fransen moesten spelen leerden in een ander tempo te marcheren. Het geheel stamt uit de tijd vóór computer-animatie, vandaar die prachtige massa-scènes met maar liefst 120.000 figuranten.De veldslagen worden groots in beeld gebracht met een gigantische geordende chaos van rookpluimen, kanonvuur, paarden en groepen bataljons. 

Het budget van War and Peace is omgerekend naar de huidige waarde zo’n 620 miljoen euro. Ter vergelijking: de trilogie van Lord of the Rings koste in totaliteit ongeveer 266 miljoen euro. In principe kon het budget van War and Peace nooit terugverdiend worden en dat gebeurde ook niet, ondanks de hoge bezoekersaantallen.

Onderstaande scène alleen al kostte ongeveer 88.000.000 euro, rekening houdend met de inflatie. 

 

 

Gepubliceerd door Gert Bleus

"Some men see things as they are, and ask why. I dream of things that never were, and ask why not."