Inwisselbaar en anoniem wacht de dood je op aan het eind.

Je kan niet nog meer in de actie zitten. Je kan niet nog meer te midden van de waanzin zitten van de evacuatie van Duinkerke. Christopher Nolan, regisseur van Interstellar, Inception, Memento en The Dark Night Trilogie – maakt een film over de Tweede Wereldoorlog zonder dat je zelfs maar één hakenkruis ziet. De Nazi’s hebben geen gezicht, je ziet alleen het kamp van de Britse geallieerden. Je ziet de waanzin, de hoop, de angst, de vertwijfeling en pijn.

De film gaat niet – zoals velen denken – over D-day en het einde van de Tweede Wereldoorlog, maar over het begin. Dunkirk brengt Operatie Dynamo in beeld, de evacuatie van de geallieerden uit Groot-Brittannië, België, Canada en Frankrijk van het strand bij Duinkerke tijdens de Tweede Wereldoorlog. Operatie Dynamo vond plaats tussen 26 mei en 4 juni 1940.

Een week, een dag, een uur.

De film splitst zich op in drie verhaallijnen. Op het macroniveau spelen ze alle drie een sleutelrol in de evacuatie, maar elk op een ander tempo.

De film opent aan land, in de lege straten van Duinkerke. Een Britse soldaat bereikt het strand waar hij één van de duizenden wordt die wachten op hulp. De gebeurtenissen aan land duren een week.

Het gedeelte op zee duurt een dag. Een al wat oudere Brit is met zijn plezierbootje op weg naar Duinkerke. Hij heeft de oproep beantwoord om ‘onze jongens’ te gaan redden. Onderweg haalt hij één van die jongens als drenkeling uit het water. De shell-shocked drenkeling wil vooral niet terugkeren naar Duinkerke omdat het voor hem gelijk staat met varen naar de hel.

In de lucht valt de timing terug te brengen tot een uur. Drie Spitfire-gevechtsvliegtuigen krijgen de opdracht zoveel mogelijk Duitsers neer te halen. Waanzinnig, haarscherp, realistisch gedraaid. Je kan niet nóg meer in de actie zitten.

Dunkirk is een tragisch, waargebeurd verhaal dat je naar de keel grijpt. Genomineerd voor acht Oscars, maar de film wist enkel de technische prijzen te verzilveren: beste montage, beste sound mix en beste geluidsmontage. De film moet het ook niet hebben van ster-acteurs of one-liners. Dunkirk gaat over echte mensen en toch wordt niemand helemaal vermenselijkt. We kennen niemands achtergrond, weten niet wie er thuis op hen zit te wachten. Als ware ze stuk voor stuk inwisselbaar en anoniem. Als het ware allemaal ‘wij’.

VIER / 7 maart, om 20:25 – 22:25 : ‘Dunkirk’