Comics hebben niet altijd een held met bovennatuurlijke krachten in de hoofdrol. Er bestaan ook strips met een meer volwassen karakter. Onderstaande regisseurs hebben daaruit hun mosterd gehaald.

The Surrogates (2009)

Deze film is gebaseerd op een strip uit 2005 genaamd The Surrogates. Het verhaal wordt op enkele details na trouw gevolgd, maar de donkere cultsfeer uit de comic is vervangen door een veel kleurrijkere wereld. Het idee van verouderende mensen met eeuwig jonge surrogaten is leuk, maar levert in de vormgeving problemen op. Willis en de andere acteurs spelen hun jonge surrogaten natuurlijk zelf, en dit maakt een wat dwaze indruk: Willis draagt een belachelijke blonde pruik en de gezichten van de surrogaten zijn zichtbaar digitaal bewerkt om rimpeltjes en kraaienpootjes te verwijderen.

Timecop (1994)

Jean-Claude Van Damme zou voor deze film zijn vetste salaris ooit krijgen – ongeveer 6,5 miljoen dollar. De anticipatie voor de film was destijds érg groot en het leek erop dat niets kon mislopen. De film werd uiteindelijk weliswaar een dikke hit (wereldwijde opbrengst: 100 miljoen dollar), maar de kritieken waren zo vernietigend dat dit zijn weerslag had op de boxoffice-resultaten van Van Damme’s volgende films.  Nochtans is Timecop een degelijke actiefilm, met een handvol spectaculaire stunts en een boel geslaagde speciale effecten.

De film was gebaseerd op een driedelige comic uit 1992 van Mark Verheiden. Er doen al een tijdje de geruchten in Hollywood over een remake/reboot van de film, maar dan zonder Van Damme. Dat zou een gemis van episch formaat zijn.

Barb Wire (1996)

Dit was een C-film op het hoogtepunt van Anderson’s carrière, die niks te bieden had behalve Pam zelf. Dat was misschien genoeg voor haar fanbase, maar Barb Wire is verder een complete mislukking: niet leuk, niet spannend, niet verrassend. De film won dat jaar net geen Razzie Award, die eer ging naar de film Striptease.

De originele comic uit 1994 werd in 2015 nieuw leven ingeblazen door uitgeverij Dark Horse.

Oblivion (2013)

De wereld is vergaan door een jarenlange nucleaire oorlog. De overlevenden kunnen niet meer op de grond leven en zijn genoodzaakt om op wolkenniveau een nieuw bestaan op te bouwen. Een postapocalyptische sf-actiefilm met een sterke Tom Cruise in de hoofdrol.

Maar echte comic-fans zullen op hun tenen getrapt zijn door deze vermelding te zien op de lijst, daar de film en comic qua verhaal volledig uit elkaar liggen. In de comic is het hoofdpersonage namelijk een donkere intimiderende egoïst, terwijl in de film Cruise weer vanouds de held met een groot hart speelt. 

Cowboys & Aliens (2010)

Wie zegt dat er in het Wilde Westen geen buitenaardse wezens met lasso’s en sciencefiction-achtige mustangs tekeer gingen? Cowboys & Aliens is gebaseerd op een pitch van stripmaker Scott Mitchell Rosenberg. Hij kon zijn idee al slijten aan Hollywood nog voor zijn comic in de rekken lag in 2006. 

Opvallend is dat het scenario (waarvoor uiteindelijk zes namen op de generiek staan) weinig gemeen heeft met de outline van Rosenbergs comic novel. Enkel het titelconcept werd behouden, voor de rest heeft het scenario maar weinig gemeen met het bronmateriaal. De film werd uiteindelijk maar lauw onthaald zowel door publiek als de critici.

Weird Science (1985)

Een zeer grappige jaren tachtig-film van John Hughes met alle clichés op een hoopje: mooie mensen en de nerds tegen de populaire jongens. Wellicht dat het nu ouderwets overkomt, maar het blijft een hele prestatie om zo’n film te bedenken in 1985, het tijdperk waarin de PC in de kinderschoenen stond en een monochroom beeldscherm had. Twee nerds creëren de perfecte vrouw met hun computer om respect te winnen bij hun schoolgenoten en om hun zelfvertrouwen op te krikken. Werkelijk alles aan deze film is absurd en dat maakt het juist zo leuk.

En toch werd hetzelfde idee al 30 jaar eerder geopperd in de gelijknamige comic. 

The Mask (1994)

Een film die op het lijf geschreven was van de komische acteur Jim Carrey.  Maar The Mask was ook een stripserie uit 1989 van Dark Horse Comics, tevens de best verkopende strip van die uitgeverij.   

Snowpiercer (2013)

De film Snowpiercer speelt zich af in 2031, zeventien jaar nadat een mislukt experiment een nieuwe ijstijd heeft gecreëerd. Door de koude is het merendeel van de mensheid uitgestorven, uitgezonderd een kleine groep overlevenden aan boord van een enorme trein die de naam Snowpiercer draagt. 

Regisseur Bong liep in 2004 – toen hij nog druk bezig was met de pre-productie van The Host – een comicwinkel binnen en zag een stripboek staan. Het was Le Transperceneige van Jean-Marc Rochette. Een jaar later kocht hij de filmrechten. Daarna ging hij aan de slag met budgetten.    

Men in Black (1997)

Agenten Kay (Tommy Lee Jones) en Jay (Will Smith) zijn lid van een geheime organisatie die buitenaardse wezens op aarde in de gaten moet houden. De film was een megahit. De comic uit 1990 – die minder komisch was – was dat niet. Leuk weetje: de rechten van MIB werden in 1994 overgekocht door Marvel. De prent is dus een van de eerste succesverhalen op het grote scherm van Marvel.

Red (2010)

De voormalige CIA-agent Frank (Bruce Willis) is op welverdiend pensioen. Toch denken een aantal collega’s van de geheime dienst dat hij weet waar een vermiste kernbom zich bevindt. Nadat hij bezoek gehad heeft van een huurmoordenaarsteam moet de man op rust (RED = Retired and Extremely Dangerous) terug dienst, op zoek naar de vermiste bom. 

De film is gebaseerd op een driedelige miniserie van Wildstorm Comics uit 2003 en was  een dikke hit. Dat bleek niet het geval met de sequel.   

The Addams Family (1991)

Het verhaal van The Addams Family begon met een stripreeks uit 1938. In 1964 kwam er een zwart-witreeks van ABC die drie seizoenen zou lopen en in de jaren zeventig volgde een animatiereeks. In de jaren negentig kende de familie een box officehit met de film The Addams Family . Het succes inspireerde ABC om een animatiereeks te maken. De film kreeg in 1993 ook een vervolg.    

Wanted (2008)

In Wanted  ontdekt kantoorslaaf Wesley (James McAvoy) dat zijn vader een huurmoordenaar is voor een geheime genootschap. De jongeman blijkt zelf ook een talentvol schutter en het genootschap wil hem er graag bij. De makers beweren inspiratie gehaald te hebben bij de gelijknamige comic.

Nochtans zijn liefhebbers van de comic het daar niet mee eens. In de strip gebeurt namelijk datgene waar superheldenhaters van dromen: de slechteriken winnen en elke superheld is dood.     

A History of Violence (2005)

Restauranthouder Tom Stall (Viggo Mortensen) leidt een saai leventje in een Amerikaanse voorstad. Na een gewelddadig incident is het gedaan met zijn gewone bestaan.

David Cronenberg kwam pas een paar dagen voor de eerste draaidag te weten dat het scenario waarmee hij aan de slag ging, gebaseerd was op een graphic novel.   

Oldboy (2003)

Oh Daesso wordt voor zijn huis ontvoerd. Wanneer hij terug bij bewustzijn komt, zit hij opgesloten in een afgesloten kamer. Via de televisie in zijn cel verneemt hij het schokkend nieuws dat zijn vrouw brutaal vermoord werd. Oldboy is een heerlijke wraakfilm die in 2013 een ietwat mindere succesvolle Amerikaanse remake kreeg met Josh Brolin in de hoofdrol.

De film is wel gebaseerd op de gelijknamige manga van Minegishi Nobuaki en Tsuchiya Garon.   

Road To Perdition (2002)

De wellicht minst bekende comic book-verfilming op het lijstje. Nadat Tom Hanks’ vrouw en zoon worden vermoord, gaat hij met zijn andere zoon op de vlucht. Stilaan neemt Hanks wraak op de man die zijn leven verwoest heeft.

Road To Perdition is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Max Allan Collins en Richard Piers Rayner. De strip was dan weer gebaseerd op de Japanse manga Kozure Okami.   

The Fountain (2006)

De film zou in 2002 worden opgenomen met een budget van 70 miljoen dollar en met Brad Pitt en Cate Blanchett in de hoofdrol. Maar Pitt trok zich terug en regisseur Darren Aronofsky besloot om het scenario te herschrijven in de vorm van een graphic novel.

De strip was fantastisch, maar de film werd geen commercieel succes.

Gepubliceerd door Gert Bleus

"Some men see things as they are, and ask why. I dream of things that never were, and ask why not."