Lokale besturen mogen GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen.

Officieel willen minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers en minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (allebei Open Vld) de rijcultuur veranderen en de veiligheid verhogen.

Al kan je dat ook anders interpreteren. Het is balanceren op de slappe koord wanneer je gemeentebesturen het recht geeft om te gaan verdienen op boetes. Waar eindigt dan de letter van de wet en waar begint de geest van die wet? Somers ontpopt zich hoe langer hoe meer als een superheld die de wereld gaat redden en heeft het over extra geld dat gemeentebesturen goed kunnen gebruiken voor klimaatuitdagingen, verkeersveiligheid en betere fietspaden. Dan redeneer je wel vanuit een erg ideale wereld. Gewoon zeggen dat boetes helpen om de begroting van stadsbesturen uit het rood te helpen, is natuurlijk een stuk minder sympathiek. En dan is het nog maar de vraag of GAS-boetes effectief geld opleveren. Veel GAS-boetes kosten de gemeente namelijk meer aan administratie dan dat ze in kas brengen.

Hoe dan ook, het idealistische ministersduo heeft wel enkele voorwaarden verbonden aan de maatregel. Het moet gaan om lichte snelheidsovertredingen van minder dan 20 kilometer per uur te snel, en ze moeten vastgesteld worden door een automatische camera.

En wat als je 21 kilometer per uur te snel rijdt?