Boete wegens bespieden van Duitse werknemers.

Er hangt de modewinkel H&M een boete van 4 procent van de jaaromzet van het bedrijf boven het hoofd wegens het schenden van de privacy. Het Duitse BfDI, dat waakt over de privacy, zegt dat het de laatste jaren niet is voorgekomen dat een bedrijf zich zo’n grote schaal en zo verregaand heeft bemoeid met het privéleven haar werknemers.

Het Zweedse modemerk H&M zou allerhande informatie van werknemers hebben opgezocht, nagevraagd en opgeslagen. De vriendenkring van het personeel werd nagegaan, familieruzies werden geregistreerd, maar ook naar gezondheid en ziektes werd gezocht. Zo werd er bijgehouden dat iemand last had van een zwakke blaas en ook als iemand kanker had gehad, werd dat opgeslagen.

Het was het callcenter van H&M in Neurenberg dat aan de alarmbel trok. Medewerkers die bestellingen afwikkelen, werden door de directie uitgenodigd voor een gesprek. Zij werden intern verhoord. Naar verluidt moesten zij antwoorden op erg persoonlijke vragen en noteerde men die antwoorden ook. H&M laat weten dat ze de zaak ernstig nemen en ze volledig zullen meewerken aan het onderzoek dat door BfDI is opgestart.

In 2018 was de  jaaromzet van de H&M Group 23,83 miljard euro.