Elektrisch rijden is hip en de kerncentrales moeten dicht. Meer zelfs: binnen enkele jaren is het verplichte kost. 

De vergroening van bedrijfswagens is een feit: Vanaf 2025 rijden alle nieuwe wagens honderd procent broeikasvrij. Dat blijkt toch uit de onderhandelingsnota van de Vivaldi-regering. Een maatregel die veel controverse teweegbrengt, want naast de milieuvoordelen stuiten we op een hoop onbeantwoorde vragen. 

De kernuitstap is al langer heet nieuws, maar hoe dan ook: vroeg of laat zal hij er komen. Indien de energiebevoorrading niet gegarandeerd kan worden, zal de regering kiezen voor een tussenoplossing en de twee jongste centrales nog openhouden. Op een moment dat we steeds sneller beginnen over te schakelen op elektrische auto’s stelt zich natuurlijk de vraag: Hoe zullen we die tegen 2025 allemaal laten rijden? 

[wcm_nonmember]

Verder lezen?

Word ook abonnee en lees
alle artikels en digitale magazines

Onbeperkt toegang tot alle artikels
en digitaal archief op PNWS.be.
Stop wanneer je wil.

Eerste 3 maanden €2.99 per maand
Nadien slechts €4.99 per maand

Ben je al abonnee? Log hier in en krijg
toegang tot alle artikels en digitale magazines.

[/wcm_nonmember]

[wcm_restrict]

Elektrische revolutie

De omschakeling van fossiele brandstoffen naar natuurlijke alternatieven is een geleidelijk, maar ambitieus proces. Als we morgen collectief overschakelen op elektrische energie zal ons stroomnet door de mand vallen. Het opladen van deze auto’s vergt gewoonweg enorm veel stroom. De stroomvraag zou in Nederland bijvoorbeeld met 20 procent toenemen indien iedereen elektrisch rijdt, blijkt uit cijfers van Eneco.

Wat hebben we daarvoor nodig? Zonnepanelen, windmolen- en zonnepanelenparken, energieproductie door waterkracht en energie opwekken door biomassa zijn maar enkele van eindeloze mogelijkheden, maar het zal van de regering afhangen welke keuzes haalbaar worden geacht. Toch is het vandaag perfect mogelijk om een pak meer auto’s te laten rijden. Het huidige stroomnet zou maar liefst 1 miljoen kunnen voorzien. Uit berekeningen van experts blijkt dat we maar 4% meer elektriciteit moeten voorzien om dit mogelijk te maken. Moesten alle 5,8 miljoen auto’s dat doen was het een ander verhaal, maar dat is koffiedik kijken naar de toekomst toe. 

Ook de voorzieningen breiden stelselmatig uit. Er zijn meer publieke, zakelijke en particuliere laadpalen beschikbaar. De autofabrikanten beschikken over meer middelen, waardoor de prijs van de instapmodellen opschuift naar een betaalbaar segment. De markt ligt overduidelijk open, maar we zijn er nog lang niet. De komende jaren komt hier steeds meer verandering in. 

Uit een studie van Het Chemnitz Automotive Institute (CATI) blijkt dat een kwart van de auto’s in Europa in 2025 elektrisch zal zijn. De groei gebeurt nu nog met een handrem op, maar de komende twee jaar zijn doorslaggevend. De wachttijden voor bestellingen zijn lang, maar het productievermogen zal fors worden opgetrokken. In 2019 werden er maar liefst 276.500 EV’s gebouwd in acht Europese landen, op 17 locaties. Zes hiervan zijn in Duitsland. Naar schatting zullen er in 2025 maar liefst 2 miljoen van de band rollen. 

Duurzaamheid auto 

De opmars van elektrische wagens is niet zonder groeipijnen. Zo roept de productie van de auto en de desbetreffende batterij vraagtekens op. Berekeningen van TNO tonen wel aan dat, ondanks dat er bij de productie wel CO2 aan te pas komt, wel 70 procent minder vervuiling is. Over de ganse levensduur heen zal de wagen 40 procent minder CO2 uitstoten. 

[/wcm_restrict]