Een tijdje terug vertelde een vriend van me dat hij een Tesla had gekocht. Niet veel later had hij de wagen al opnieuw van de hand gedaan. Hij sprak over problemen met de zetels en vooral technische mankementen bij regenweer. Hij had zich dan maar een betrouwbare Volvo gekocht.

Geen verrassing dus dat in Nederland de nieuw opgerichte Stichting Tesla Claim een collectieve rechtszaak voorbereidt tegen autofabrikant Tesla. “Omdat de auto’s regelmatig mankementen vertonen en niet voldoen aan de verwachtingen.”

In een voorbereidende zaak is Tesla volgens autoweek.nl al bij verstek veroordeeld tot het terugnemen van voertuigen. De collectieve actie is een van de eerste die gebruikmaakt van nieuwe wetgeving in Nederland, die het gezamenlijk eisen van schadevergoeding mogelijk maakt.

Volgens de ontevreden klanten zijn onder meer aandrijfassen al na een aantal ritten aan vervanging toe en gaan deuren soms uit zichzelf open, of juist niet meer open. Verder wordt onder meer melding gemaakt van een slecht functionerende AutoPilot, kapotte ruitenwissers en problemen bij het laden. Ook worden het beloofde vermogen en de actieradius in de praktijk niet gehaald.

Een woordvoerder van de Nederlandse stichting schat in dat zeker de helft van de verkochte Tesla’s kampt met een of meerdere van de eerder genoemde problemen. Het Laatste Nieuws: “Wanneer de klant zich vervolgens met een mankement bij Tesla meldt, zou het bedrijf nauwelijks bereikbaar zijn. Ook duurt het volgens de stichting soms een maand voordat een afspraak kan worden ingepland voor een reparatie.”

De groep wil niet zeggen hoe groot de schadevergoeding per auto is die ze eist van de autofabrikant. “Onderhandelingen zijn tot dusver niet vruchtbaar gebleken”, aldus de woordvoerder in de media.