Hoofddoeken zijn niet langer verboden in de supermarkten van ‘De Leeuw’.

Delhaize wil – naar eigen zeggen – een correcte afspiegeling zijn van de maatschappij en zwicht onder de druk van de politieke correctheid. Voortaan is het dragen en etaleren van religieuze symbolen in haar supermarkten niet langer verboden. De economische factor zal ongetwijfeld ook een rol spelen. Ahold-Delhaize is trouwens ook de holding achter bol.com. Je weet wel: de webwinkel van ons allemaal. Behalve van Zwarte Piet-aanhangers. 

Een half jaar geleden paste Delhaize het arbeidsreglement aan, maar het raakte nu pas bekend dat hoofddoeken op de werkvloer niet langer verboden zijn. “We hebben besloten om ons beleid te actualiseren omdat we een correcte afspiegeling willen zijn van de maatschappij”, zegt woordvoerder Roel Dekelver in Het Laatste Nieuws. “Iedereen is welkom bij Delhaize en iedereen moet zich ook welkom voélen.”

Voortaan zijn alle hoofddeksels toegestaan, keppels, petten en hoofddoeken. De enige restrictie is de veiligheid. De werknemers moeten ook herkenbaar zijn, een boerka bijvoorbeeld is (nog) niet toeglaten.

Colruyt en Carrefour volgen het voorbeeld van ‘De Leeuw’ niet. Bij Carrefour is er een totaalverbod, Colruyt staat het dragen van hoofddeksels toe aan werknemers die niet in contact komen met klanten.