We moeten meer met het openbaar vervoer reizen, zeggen ze. Dat komt de files en het milieu ten goede, zeggen ze. Maar waar blijft verdorie dat openbaar vervoer!?

Kijk maar eens op de Facebook-pagina van De Lijn. Die staat vol klachten van mensen die niet op hun werk of terug thuis geraken, omdat de bus (alweer) niet kwam opdagen. Da’s ook niet moeilijk dat het klachten regent: een kleine relaas van ondergetekende.

Onze redactie is in Antwerpen, en ook de vrouw des huizes werkt in de Koekenstad. Hoewel we op slechts 20 kilometer van Antwerpen wonen, sta je op weekdagen tussen woonst en werkplaats uren te verkwanselen in de file. Op de E313 is het immers altijd koekenbak.

Dan maar met de bus. Dat was aanvankelijk een perfecte oplossing. De bus heeft haar eigenste rijstrook op de snelweg, en zoeft al die stilstaanders in de file gewoon voorbij. Op twintig minuten ben je in de stad. En de parking – die is peperduur aan de Antwerpse Groenplaats – steek je ook al in je zak.

Een goed jaar geleden begon dit echter minder vlot te gaan. Af en toe kwam er al eens een bus niet opdagen. Wachten op de volgende is ervelend, maar wanneer dit slechts sporadisch gebeurt valt daar nog wel mee te leven.

Maar tegenwoordig… tegenwoordig is de dienstverlening van De Lijn huilen met een hele pettenwinkel op. De afgelopen maand hebben we het eens bijgehouden.

In september werd 12 keer de auto genomen, omdat voor één van ons beiden de bus niet kwam opdagen. Da’s 480 kilometer, hoewel we beiden een busabonnement hebben. Oftewel voor zo’n 60 euro benzine. Voor parking: ongeveer hetzelfde bedrag.

Ook werd er viermaal een taxi genomen, omdat ondergetekende ‘s morgens wel in de Koekenstad geraakte, maar er geen enkele bus weer huiswaarts bleek te rijden. Totale schade: 200 euro.

Nu zou je kunnen zeggen: 320 euro die je eigenlijk niet had moeten uitgeven vanwege twee busabonnementen is nog een overkomelijk bedrag. Da’s enerzijds waar. Maar anderzijds: wekelijks uren staan schilderen aan een bushalte, voor de hond zijn okkernoten, dat begint op den duur een mens zijn keel uit te hangen.

Je kan klagen tot je een ons weegt, maar dat zal die nitwits van De Lijn peperworst wezen. “Vervelend, maar wij kunnen daar niks aan doen”, is het enige antwoord dat je krijgt. Tegemoetkomen in het abonnementsgeld, of je ter compensatie een maandje gratis abonnement geven kunnen ze niet. Enfin, typisch een ‘bedrijf’ van de Vlaamse overheid dus.

Wil je ook je De Lijn-miserie kwijt? Laat het ons dan weten op info@pnws.be.

Gepubliceerd door Stefan Lambrechts

Optimist en liefhebber van mooie natuur, door wiens aderen ook een beetje benzine stroomt.