Solden in de rusthuizen.

Voor corona kwam je op een wachtlijst terecht als je een kamer zocht in een rusthuis, nu promoten ze hun kamers als waren het vakantieverblijven en nog krijgen ze de lege bedden aan de straatstenen niet kwijt.

“De leegstand is gewoon de realiteit”, zegt Jannes Verheyen, woordvoerder van Armonea in Het Laatste Nieuws. Armonea groepeert 85 rusthuizen en biedt nu onder meer een “sterk verlaagd tarief voor het leven” en “gratis 14 dagen proefperiode” aan.

“We hebben gedurende de eerste coronagolf geen opnames mogen doen en dat heeft absoluut zijn impact gehad. Wij streven naar een zo goed mogelijke bezetting”, aldus Verheyen. In coronatijden konden de woonzorgcentra rekenen op extra subsidie voor leegstaande bedden, maar vanaf oktober gaat men die toelagen inkrimpen, vandaar dat de woonzorgcentra reclame gaan maken voor hun ‘product’, als was het waspoeder.

Dat stuit op ethische vragen vanuit het parlement. “We kunnen niet tolereren dat er met kortingen strijd wordt gevoerd tussen de rusthuizen. Gratis kamers aanbieden: dat is geen goed beleid, maar weer een symptoom van de commercialisering van de zorg”, aldus Vlaams parlementslid Katrien Schrijvers (CD&V).

Eerder kaartte Lorin Parys (N-VA) al aan dat woonzorgcentra op websites zogenaamd informatie verschaffen terwijl het in werkelijkheid promostunts zijn. Hij heeft bevoegd minister Wouter Beke (CD&V) om uitleg gevraagd.