Website “Dagelijkse Kost” van Jeroen Meus ontploft.

Bij het begin van de lockdown dacht iedereen dat het spreekwoordelijke broodje van de take aways gebakken was. Niet is minder waar. Veel horecazaken sloten deze week de take away-deur omdat – naar eigen zeggen – het sop de kool niet waard is. Mensen komen hun deur niet uit, het budget is kleiner en de Vlaming doet het liever zelf. Veel restaurants dachten het verlies goed te maken door de stoelen op tafel te zetten en enkel nog afhaalgerechten te maken, maar zonder succes.

De Vlaming heeft te veel tijd en gaat aan het koken. Terwijl de omzet van take aways met 90 procent is gedaald, noteert de website van “Dagelijkse Kost” 134 procent meer kijkers naar het recept voor stoofvlees en 230 procent meer voor spaghettisaus. De absolute topper voor de nieuwe Vlaamse hobbykok is brood. Het hoofdstuk ‘brood bakken’ heeft maar liefst 929,5 procent meer bezoekers. Om in te spelen op de vraag maakt zender Eén enkele nieuwe afleveringen op een speciale manier en gaat draaien met onbemande camera’s in de keuken van Jeroen Meus. Vanaf maandag komt de VRT met “Dagelijkse kost 2.0”.