Niet alles zal terug betaald worden aan de gedupeerd reizigers.

In feite niets nieuws onder de Thomas Cook-zon. Wat al eerder was aangekondigd – dat het garantiefonds niet alles zou worden terugbetalen – begint tot de klanten van Thomas Cook door te dringen. Veel mensen vrezen, terecht, dat ze niet al hun geld zullen terug zien. Kosten voor luchthavenvervoer en extra verzekeringen bijvoorbeeld,  vallen niet onder de voorwaarden. Dat kan al snel oplopen tot 350 euro en meer.

Verzekeringen zijn de meesters van de kleine lettertjes, maar toch dringt Test Aankoop aan om de wet ruim te interpreteren. Het garantiefonds hoeft zich in principe enkel te houden aan alles wat in de reisovereenkomst met Thomas Cook zit. Gezien de enorme aantal claims – er zouden er nu 20.000 zijn ingediend – is het te verwachten dat het garantiefonds zich dan ook aan de letter van de wet zal houden.

Over een drietal weken zullen zij beginnen met de verwerking van alle dossiers, tenminste als alles volgens plan verloopt. Eerst moet er nog een claimcenter worden opgestart en is men nog op zoek naar een manager die die organisatie kan leiden. Bovendien is men op zoek naar lokalen en een tiental medewerkers. Eens men zo ver is zullen de claims chronologisch behandeld worden, te beginnen met de vroegste vertrekdatum. Het zal dus nog niet voor morgen zijn.

Mijnheer de CEO, slaap zacht.