Het overwicht van Tesla op de elektrische markt lijkt voorbij, en dat heeft het te danken aan de Europese Unie

Elektrische wagens zijn het nieuwe normaal, of je dat nu wil of niet. De ingevoerde maatregelen van de Europese Unie zijn erg gefocust op milieu, waardoor het niet respecteren van de gemiddelde uitstoot monsterboetes kan opleveren. De elektrische wagens van de Amerikaanse producent Tesla doen het al jaren erg goed, al zijn ze niet meer de enige die impact hebben op de Europese markt. 

[wcm_nonmember]

Verder lezen?

Word ook abonnee en lees
alle artikels en digitale magazines

Onbeperkt toegang tot alle artikels
en digitaal archief op PNWS.be.
Stop wanneer je wil.

Eerste 3 maanden €2.99 per maand
Nadien slechts €4.99 per maand

Ben je al abonnee? Log hier in en krijg
toegang tot alle artikels en digitale magazines.

[/wcm_nonmember]

[wcm_restrict]

De zon mag dan nog wel stevig branden aan het Californische hoofdkwartier, sinds september lijken Volkswagen Group en Renault-Nissan-Mitsubishi de fakkel beetje bij beetje over te nemen.  Beide concerns gingen vlot naar een verkoop boven de 80.000 elektrische exemplaren, Tesla bleef steken op 63.000. 

Enige nuance is wel vereist: Tesla is een losstaand merk, een concern omvat er meerdere. Daarnaast hakt de pandemie stevig in op de productie van de Amerikanen, die plaatsvindt in de fabriek in Fremont. Net wanneer Tesla een Europese batch zou produceren, werden de boeken tijdelijk neergelegd. Hierdoor voldeed de voorraad niet aan de vraag. 

Druk van Europa

Maar toch daalde het marktaandeel van Tesla van 34 naar 13 procent. Er wordt wel verwacht dat de cijfers na de crisis terug zullen stijgen als de productie op volle toeren draait. Maar zal dat voldoende zijn om die toppositie terug in te nemen? De huidige gang van zaken geeft de andere concerns geen andere keuze dan volop in te zetten op elektrische voertuigen. 

Dat vertaalt zich ook in de cijfers. In Duitsland, autoland bij uitstek, daalt de verkoop van nieuwe auto’s met 30 procent, maar EV’s doen het daarentegen erg goed met een spectaculaire stijging van 65 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019, volgens cijfers van mediabedrijf Electrek. Mensen rijden minder, maar doen het wel een pak zuiniger. 

De andere concerns hebben dan ook geen keuze dan mee op de trein te springen dankzij de peperdure boetes van de Europese Unie. De uitstoot moet omlaag, en dat komt neer op nieuwe eisen. 95 gram CO2 per kilometer is de maximaal toegelaten hoeveelheid. Europa deelt boetes uit van 100 euro per gram boven deze hoeveelheid, voor elke geproduceerde auto. Aangezien de auto’s van beide concerns momenteel gemiddeld nog een gram boven die norm uitsteken zou dat tientallen miljoenen euro’s aan boetes kunnen kosten. Ze proberen dan ook om dit jaar nog onder die norm te duiken. 

Veel bedrijven die zichzelf willen lanceren op de groene markt hebben moeite om de normen te halen, dus kopen ze CO2-rechten over van andere producenten. Tesla doet enkel aan elektrische wagens en heeft dus veel verhandelbare rechten in omloop. De afgelopen jaren verdiende Tesla miljarden dankzij het verrekenen van de CO2-uitstoot. Onder meer Fiat-Chrysler en Honda maakte hier al gebruik van. 

Voor Tesla zullen de cijfers wellicht stabiliseren, maar de ommekeer is duidelijk ingezet. Volkswagen gaat 30 miljard investeren om zo aan een hoog tempo te kunnen schakelen. Time is money, en dat is in de auto industrie niet anders. 

[/wcm_restrict]