Je kan een mens wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een mens?

Een beklijvende film over angst, twijfel, oorlog, waanzin, moed en zinloze hoop. De film onderzoekt één van de meest complexe gevoelens die een mens kent: de melancholie.

‘The Thin Red Line’ is geen ‘normale’ oorlogsfilm, dat moge duidelijk zijn. Mallick laat je wel enkele harde taferelen zien van de strijd die de geallieerden uitvochten tegen de Japanners, maar actie vormt nooit de hoofdmoot van zijn werk. En toch is het daardoor een oorlogsfilm die veel harder binnenkomt dan een klassieke actiefilm. Via een flashback-structuur wordt de kijker geïntroduceerd met de mooie natuur van het verre Azië. De surreëel aandoende flashbacks worden afgewisseld met de chaotische beelden van een land in oorlog. Door veel tijd te besteden aan de individuele gedachtes van de jonge soldaten, betrekt regisseur Malick – voor wie dit de eerste film in twintig jaar was -in de gevolgen van een oorlog op een individu. De strijd degradeert een individu tot een onbelangrijke pion op het grote schaakbord dat ‘oorlog’ heet.

CAZ / 01 juni, om 20:40 – 23:30 : ‘The Thin Red Line’