Met de ‘P’ van Performance.

Twee weken geleden kregen we een mailtje van Tesla. Of we ooit al met een Tesla reden. En desgewenst stond er een Model S P100D voor ons klaar. Daar zegden we natuurlijk geen neen tegen.

Om maar ineens met de specs te beginnen: de P100D is momenteel de krachtigste Tesla. Twee elektromotoren – want een op iedere as – genereren samen meer dan 600pk en een slordige 1.000Nm aan koppel. Als je ‘m in de ‘Ludicrous’-modus pleurt, dan katapulteert de grote berline in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een top van 250 km/u. Nu hebben we die topsnelheid niet uitgeprobeerd, maar die acceleratie wel. Meermaals. En geloof ons: dat is indrukwekkend genoeg om iedere passagier even stil te krijgen. Of om haar broekje te bevochtigen: ook dat is ons tijdens de testweek overkomen. Niet van opwinding, wel van de schrik. Het voelt dan ook net of je wordt afgeschoten met een katapult. (Noot aan Tesla: het was enkel haar broek die vochtig werd. De zetel bleef smetteloos). 

De ‘P’ staat niet enkel voor extra performance qua extra kracht ten opzichte van de ‘gewone’ 100D. Hij is ook wat straffer afgeveerd. Daar waren we ietwat over verbaasd: we hadden een zompig, Amerikaans weggedrag verwacht, maar de P100D ligt verrassend strak op de weg en is uitstekend geschikt voor de dynamische rijstijl die bij zijn sportief uiterlijk én zijn prestaties past.

Grapjurk Elon Musk

Dat Elon Musk weleens van een grapje houdt – en dan vooral op Twitter nadat hij een jointje proefde – weet inmiddels iedereen wel. Maar zijn gevoel voor humor is ook terug te vinden in de cockpit van de Tesla. Wanneer je op het gigantische scherm op het Tesla-logo klikt, kan je onder andere spelletjes spelen en een open haard op het scherm toveren, met knetterende geluiden en al. Er is ook een protkussen. Als je daar op klikt, krijg je telkens de richtingaanwijzers gebruikt een bijpassend geluid. Druk je in ditzelfde menu op de ‘Ludicrous’ modus, dan krijg je de opties ‘Bring it On’ en ‘I Want My Mommy’. Wij riepen alleszins niet op onze moeder. Die zou, haar kennende, toch alleen maar zeggen: “BRING IT ON!”

Nog over dat enorme scherm: daarmee bedien je werkelijk alles, van het al dan niet automatisch instellen van de ruitenwissers tot de stoelverwarming. Dankzij enkele sneltoetsen onderaan, hoef je nooit al te lang te zoeken naar wat je nodig hebt.

Op de achterbank is er ruimte voor drie passagiers. Dankzij het ontbreken van een middentunnel, kunnen die hun voeten comfortabel kwijt. De vloer is tamelijk hoog, door de batterijen die eronder zitten, waardoor je er wel hoger zit met je knieën. Vooraan zit je als een koning in de luxueuze fauteuils. Kofferruimte achterin is er meer dan voldoende, en ook voorin kan je 150 liter kwijt.

Rijbereik

De Tesla Model S P100D heeft een batterijpack van 100 kWh en daarmee kom je behoorlijk ver. Wij hebben er gedurende onze testweek behoorlijk sportief mee gereden, waarbij we ongeveer om de 250 kilometer weer oplaadden. Toen was de batterij nog niet leeg, maar laadden we weer bij voor een volgende dag fun. In de praktijk zou je, als het nodig is, een dikke 400 kilometer ver geraken alvorens terug te moeten stekkeren. Bij een Tesla-supercharger – die er tamelijk wat in ons land te vinden zijn – kan je ongeveer 270 kilometer rijbereik opladen in een half uurtje. Wij laadden op bij een ‘trage’ openbare laadpaal vlakbij huis, waarbij er na vier uren weer voldoende sap in de batterijen zat om ‘s anderendaags opnieuw te gaan toeren. Met een app op de smartphone konden we volgen hoe vol de batterij al was.

De prijs

Elektrische auto’s zijn niet bepaald goedkoop, en de Tesla Model S P100D is daar geen uitzondering op. Met een prijs van 149.200 euro, kan je ‘m gerust duur noemen. Maar voor dat geld krijg je wel een auto waarmee je aan de stoplichten de gemiddelde Ferrari mee op zijn klokkenspel geeft, en waarin je met je hele gezin én een hoop bagage in past. Je rijdt bovendien elektrisch én je hoeft dankzij de grote powerrange niet met de billen toegeknepen naar een volgende laadpaal zoeken.

En?

De Tesla is een uitermate comfortabele en tegelijk sportieve reisauto. Als we enkele minder goede puntjes mogen opsommen, dan zijn het deze:

– Het stuurgevoel is nogal wollig. Bij een Performance-versie had dit iets scherper gemogen.
– De zittingen op de achterbank zijn aan de smalle kant. Om er een kinderzitje in te mikken, moet je nogal straffe toeren uithalen. Slanke personen kunnen er nog wel zitten, maar we kunnen ons niet voorstellen dat er drie obese Amerikanen op de achterbank passen.

Eindbesluit

Ondergetekende is een petrolhead. Een benzinehoofd, in het Vlaams. EV’s zijn bijgevolg niet zo mijn ding. Maar toch heeft de Tesla Model S P100D me doen inzien dat ook een EV fun kan zijn, en misschien was die testweek wel net iets te kort…

En over die befaamde Autopilot van Tesla? Die hebben we maar heel even uitgetest om te zien of-ie werkt. Dat doet hij ook goed, maar toch stuurden we  liever zelf.

1

Image 1 of 9

Gepubliceerd door Stefan Lambrechts

Optimist en liefhebber van mooie natuur, door wiens aderen ook een beetje benzine stroomt.