In het verzoekschrift waarmee de advocaten van Stan Van Samang de juridische strijd aanbinden, staat iets opmerkelijks te lezen…

Op vrijdag 4 september wordt de website ‘t Scheldt gecontacteerd door iemand die de BV-beelden aanbiedt: “Ik heb de filmpjes doorgestuurd gekregen van een vriendin die in de seksindustrie werkt. Het gaat om 2 selfie foto’s en filmpje van Stan van Samang en 4 foto’s en 3 filmpjes van Sean Dhondt. Heb nog niets toegezegd, uitgezonden aan derden, maar wel enkele keren een bod gehad. Wat zou u hiervoor willen bieden?” Dàt staat er namelijk in te lezen…

Da’s meteen ook de zevengranenknuppel die ‘t Scheldt in het blote-BV-hok gooide en waarmee ze zichzelf tot ‘koning der #BVLeaks’ kroonden, maar hebben de rakkers dat niet gewoon verzonnen? Wij kregen de beelden daags tevoren al gratis en voor niks doorgestuurd, en wellicht zijn we niet het enige media. Straffer nog: nog voordat ze bij ‘t Scheldt de beelden tegen betaling aangeboden hadden gekregen, hadden wij al een ludiek artikel gepost, ‘P geeft tips aan BV’s voor het versturen van naaktfoto’s’. We bedoelen maar: wie zou het in godsnaam in zijn hoofd halen om beelden te koop aan te bieden, nàdat iedereen die al gezien heeft?

Verzonnen of niet, door die boodschap de wereld in te sturen, met beeldmateriaal en al, heeft ‘t Scheldt zich wel in de nesten gewerkt. Naast Facebook en Google, kregen ook zij Stan van Samangs deurwaarder op bezoek. ‘t Is te zeggen: een ‘leverancier’ van ‘tScheldt – zoals ze die zelf noemen. Die ‘leverancier’ is Gert Van Mol, maar is die wel zo onschuldig als hij zelf beweert?

In 2018 blies de oprichter van ‘tScheldt, Bert Murrath, zijn laatste adem uit. Net voor het zover was, wist Gert Van Mol de website over te kopen, ook al wil hij dat liever niet gezegd. Sindsdien is er geen verantwoordelijke uitgever meer. De redacteurs schrijven er onder pseudoniemen en blijven anoniem.

‘tScheldt staat geregistreerd in Breda, op een adres waar het bedrijfje Cordiet gevestigd is. Het gsm-nummer is echter een Belgisch nummer: dat van Gert Van Mol. Het IP-adres van ‘tScheldt is hetzelfde als dat van Groep G. Groep G is het bedrijfje van Gert Van Mol. Aan ‘De Morgen’ geeft hij daar een verklaring voor: “Ik treed op als expert sociale media voor ‘t Scheldt, en die website staat ook op mijn servers.” 

Toch blijkt uit interne mails dat Gert Van Mol meer is dan de sociale media-expert. Hij organiseert redactiemeetings, bijvoorbeeld. Hij beslist ook welke medewerkers er aan de deur gezet worden. Straffer nog: in mails dreigt Van Mol met ‘gerechtelijke stappen’, als ex-medewerkers het zouden wagen zijn naam publiekelijk te maken.

Het is ook opmerkelijk dat, eenieder wie Gert Van Mol ooit voor de voeten liep, op ‘tScheldt door de mangel moet. Zo schreef de site onlangs dat Piet Vanthemsche, als hoofd van de Economic Risk Management Group, onder een hoedje speelde met Aveve. Die mochten na de lockdown weer open omdat ze ook diervoeding verkochten, terwijl andere tuincentra de deuren gesloten moesten houden. Aan ‘De Morgen’ verklaart Van Mol dat hij daar niks mee te maken heeft, omdat hij bezig is met frituren in China. Dat wisten we in november vorig jaar al. Maar met wié is Van Mol bezig met frituren in China? Met Luc Rijmenants, de man achter Tuincenter Rijmenants in Zandhoven…

Jaren geleden maakte Van Mol furore als VIP Program Manager bij The Wall Street Journal. Daar mocht hij zijn boeltje weer pakken, nadat bleek dat hij de oplage kunstmatig had opgedreven. Van Mol liet zich echter niet zonder slag of stoot ontslaan: The Wall Street Journal moest een advocaat onder de arm nemen. Wie de advocaat in die zaak was? Egbert Lachaert, de huidige voorzitter van de Open Vld, op ‘t Scheldt steeds ‘Lachaert de Leugenaer’ genoemd.

Nu verscheen er op de site een mooi stukje fictie, met als titel ‘Woordvoerder Wouter Beke in gebreke gesteld wegens chantage in #BVLeaks affaire’ – allicht onder het mom van satire of zo. Die woordvoerder is Steffen Van Roosbroeck. Er passeerden de laatste tijd wel meer artikels over Van Roosbroeck op ‘t Scheldt.

Herinner je jezelf het verhaal nog van CD&V, en de Indische likes? Gert Van Mol werd als sociale media-expert ingehuurd door CD&V, om hun Facebook een boost te geven. Die boost kwam er, maar bleek nadien wel van Indiase clickfarms te komen. De man die als eerste doorhad dat Van Mol het niet eerlijk speelde? Steffen Van Roosbroeck… Kan de cirkel nog ronder?

 
 
 
 
 
 

Gepubliceerd door Stefan Lambrechts

Optimist en liefhebber van mooie natuur, door wiens aderen ook een beetje benzine stroomt.