Rare jongens daar bij de WHO.

In 2018 erkenden ze gameverslaving officieel als een ziekte. Een psychiatrische aandoening als het ware. En kijk vandaag: het WHO raadt aan om nu regelmatig een potje te gamen, want een beetje platformspringen met een gepixeleerd personage kan de gedachten verzetten tijdens de coronacrisis. Frappant hoe de zaken kunnen verlopen.

Nu schuilt er weer een ander gevaar. Deze crisis kan een generatie van nieuwe gamers opleveren, die eerst een console kochten met de bedoeling om de tijd te doden maar nu ook verslaafd geraken. Een vicieuze cirkel dus.

Misschien dat het volgende toekomstbeeld je kan afschrikken om af en toe die controller met rust te laten? Een onderzoek uitgevoerd door OnlineCasino, toont namelijk aan hoe de gemiddelde gamer er in het jaar 2040 zal uitzien. 

Maak kennis met het model Michael. Hij ziet er een beetje uit als Wouter Beke na het vragenuurtje in het parlement, maar nog bleker. De onderzoekers hielden rekening met de zithouding, het tekort aan slaap en beweging, het gebrek aan vitamines,  een ongezond voedingspatroon en extreem veel naar een scherm staren.

Te weinig zonlicht resulteert in een tekort aan vitamine D en B12, dat verklaart de vampier-look. Het enige sixpack dat er te bespeuren valt, zijn de zes blikjes Cara-pils in de frigo van de gamer. Het constante gebruik van een controller zorgt voor reuma en misvormde handen en polsgewrichten.

Zitten is het nieuwe roken, geen wonder dat Michael ook last heeft van spataders, gezwollen enkels en een kromme rug die zelfs Quasimodo de wenkbrauwen doet fronsen. Om maar te zwijgen van de druk in zijn hoofd en oren door het veelvuldig dragen van een headset.

Als kerst op gaming-taart is er ook nog eczeem door de stress en een zware misvorming van zijn triggerfinger.

Dus als de voortzetting van je familienaam je enigszins een beetje boeit, wees streng voor jezelf en beperk het gamen dagelijks tot een minimum. 

 
 

Gepubliceerd door Gert Bleus

"Some men see things as they are, and ask why. I dream of things that never were, and ask why not."